Cover Image for Har cold calling dött?

Har cold calling dött?

March 18, 2025

Cold calling har dött 😢 ... Sitter en del och säger, men vad baserar dom det egentligen på? Har dom några siffror på detta från Sverige? Har dom rätt? Eller är det bara baserat på någon skön magkänsla? Har cold calling verkligen dött? ☠️ På Reliable har vi de senaste snart tio åren arbetat med just cold calling, i regel åt bolag som säljer komplexa tjänster B2B. Ni som har följt mina inlägg ett tag vet att jag anser att försäljning verkligen är ett hantverk, men någonstans finns alltid sanningen i siffrorna, och vi mäter det mesta ni kan tänka er. Tack vare att vi "knoppade" av en del av f.d. Telekompetens för nio år sedan så har vi dessutom samtalsdata från just denna typ av verksamhet hela vägen tillbaka till 80-talet. Jag är glad att meddela vad siffrorna säger - Cold calling har inte dött 🥳 Förutsättningarna har förändrats enormt de senaste 5-10 åren, men totalt sett så kan jag med siffrorna som grund klart säga att cold calling B2B inte har dött, snarare så är det så att det aldrig vart så levande och hett som nu. 🔥 Med över tio miljoner slagna samtal historiskt som grund så är sanningen detta om cold calling: - Ja, det är svårare än någonsin förr att få tag på en beslutsfattare. Det krävs i snitt 92% fler slagna samtal idag för att nå en beslutsfattare än för åtta år sedan. (Baserat på data från Q1 2025) - Beslutsfattare har aldrig i lika stor utsträckning sagt ja till ett möte eller affär över telefon som de gör idag. Trots den minskade nåbarheten så är det 31% mer effektivt att cold calla idag, jämfört med för åtta år sedan. 🍻 -Vi ser även en ökning i effektivitet på 5-6% från 2023 till 2024. (Baserat på 1,5 milj samtal 2024). 🍾 Sett till nedlagd tid så är cold calling alltså 31% mer lönsamt och effektivt än för åtta år sedan. Cold calling har alltså inte dött. 🔥 Vad säger siffrorna mer då? Jo att aktivitetsnivån är viktigare än någonsin förr. Det krävs att man har rätt förutsättningar för att hålla en hög aktivitetsnivå för att dra nytta av den uppenbart positiva trenden inom cold calling - Har man inte den möjligheten eller viljan så är det bättre att låta någon annan sköta det, antingen internt - Eller externt.